Saturday, February 1, 2014

Loan MARA dan PUNB

From the album: Alhamdulillah
By Iman Raudhah Saffiyah
Semalam member aku mengadu yg sales kt kedai dia sangat teruk. Dia sangat2 tension.

Loan RM50K MARA yg dia dapat haritu pun da habis. Skrg tgh tunggu loan dr PUNB. Pekerja kt kedai dia pulak buat perangai & macam2 lagi masalah biz dia.

Aku simpati tapi x tahu nk buat apa.

Jadi, aku pun gatal tangan g create fanpage & blog utk dia. Sedis punyer pasal. Kira cam just tolong tolong aje la... dgn harapan ALLAH akan tolong aku balik. Dah lemau rasanya badan aku ni dengan harapan yg diberi oleh makhluk bernama manusia!!

Aku ni budak baru belajar dlm biz. Dia pulak dah lama meniaga. Aku x tahu nk tolong dia apa. Nk kata teror internet, xde la sgt pun. Member o member. Aku nak cakap x reti, nak tunjuk ajar lagi laaaa x tahu.

Pada pandang sisi aku, hebat la gak member aku ni sbb dia dpt perhatian dr MARA & PUNB. Aku??? Huhuuu. Sedis!! Penat je aku dtg turun naik interbiu laaa, g seminar & kursus itu ini, isi form itu ini & macam2 lagi, habuk pun taraaa...

Membuatkan aku sangat "terasa" xde org dalam dunia kerajaan nk tolong aku yg tengah terdesak dgn hidup yg xde keje, kewangan yg teruk dan macam2 lagi masalah lain (huhuuuu) untuk mula berniaga. (Orang cakap; org Melayu kalau xde modal, dia mmg xde semangat nk meniaga!!). Aku rasa aku mmg ada perangai tu, huhuu...

Dan akhirnya.... aku putus asa pada manusia.

"Xpela" kata aku kt diri sendiri sambil nangis2 (itu je la yg aku selalu cakap kt diri sendiri)... Lalu, aku usaha sendiri kumpul duit bermula dari RM1 jual kerepek pisang sebungkus kt dlm UTM! Punyer la teruk keadaan aku ni, suh mak aku yg kt rumah gorengkan & bungkuskan. Hasil jualan aku kutip tp upah kt mak 1 sen pun aku x bagi... Hhuuuhuhu...

Bila pikir2 balik masa silam aku (kisah yg penuh dgn kesedihan), sekarang aku dah ada macam2 yg dulu aku x pernah ada & rasa (semua ni kebendaan sahaja!!).... Walaupun, org lain selalu membanding2kan & memperkecil2kan aku, tapi mak aku selalu cakap: "Syukur dgn apa yg ada, jangan gelojoh dgn dunia, nanti ALLAH tambah!!"

Berkat sungguh kerepek pisang yg mak aku goreng ni. Hai la MAK... Kasihan sbb asyik kena dengar masalah & rintihan2 yg bersarang dalam hatiku. Teruk betul aku ni. Sape lagi aku nk percaya dlm dunia yg sepi ni selain dr insan bernama MAK!! Yelaaa, sejak ayah xde, mak yg take over. Mak selalu jd reminder yg tolong ingatkan aku ttg apa yg ayah aku tinggalkan utk aku. Baiklah Mak!! Akak akan ingat!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...