Friday, December 19, 2008

Bersabarlah Bidadari~~

“Cane ye nak biar hati ni bersabar, redha dan ikhlas?”(JJ)

Satu pertanyaan muncul di subuh hari saat diri sedang bermuhasabah. Antara jawapan yang diterima:

“Yakinkan diri, apa yang berlaku datang dari Allah. Tengok balik siapa kita di sisi Allah dan betapa kita ni sangat bergantung pada Allah”(Shah)

“Ingat Allah selalu..”(Pa’e)

“Orang yang beriman pada qada’ dan qadar, akan sentiasa redha dengan ketentuan Allah. Ikhlas, sabar dan redha akan hadir dalam hati yang ingin mencapai redha Allah secara total dan solid”(MyFren)

Sabar itu Indah…Sobrun Jamilun..

======================================================================

Mulai saat ini yang aku perlu lakukan ialah mendidik hati agar sentiasa bersabar dalam apa jua situasi….dan hasilnya, sedikit demi sedikit..aku dapat rasakan yang sesungguhnya sabar itu amat indah.. Ingatlah wahai hati, sobrun jamilun, sabar itu indah, maka orang yang ingin berkeperibadian indah harus meningkatkan kesabarannya. Orang yang tidak sabar, mudah berkeluh kesah, selalu merengut, mudah panik dan emosional merupakan orang yang tidak indah lagi. Mari belajar untuk bersabar, sabar dalam solat, sabar dalam menahan maksiat dan sabar dalam menghadapi musibah. Semoga Allah membimbing kita menjadi orang yang sabar.

Bagaimana mungkin kita merasakan ujian Allah itu sangat tidak tertanggung sedangkan Allah menguji manusia mengikut kemampuan setiap orang. Maka dengan itu jangan secepat itu kita ingin berputus asa sebelum kita merasakan redha dan ikhlas menerima ujiannya.

Bersabar adalah berprasangka baik kepada Allah. Dan asas prasangka baik adalah tunduk kepada takdir. Menghadapi masalah besar, bukankah Allah Maha Besar? Melakukan kesalahan besar, bukankah Allah Maha Pengampun? Masalah kecil atau kesalahan kecil, bukankah Allah Maha Melihat?

Bersabar ketika senang tidak sama sabarnya ketika susah.Ketika susah seseorang akan berdoa dengan penuh pengharapan agar dapat menahan penderitaan berbanding ketika senang seseorang hanya bersyukur lebih banyak.


Kenapa harus sabar?

“If you don’t search for Him, you don’t have to.”

“Toward Mardhatillah!! Seeking for Jannah!! That’s it!!”

Bagaimana harus bersabar?

“Ask from HIM….”

Bersabar itu tidak mudah. Tapi ia tidak mustahil. Bilamana kita mengatakan

" dah cukup aku bersabar.."(????!!)

hakikatnya, masih belum cukup nilai kesabaran kita itu. Indikator sabar terletak pada jiwa yang sering teguh dan tegar dalam menerima mehnah yang menimpa dan bersedia untuk meredhai (berpuas hati) dengan setiap ujian yang mendatang. Hakikat sabar yang sebenar ialah melalui didikan, tarbiyyah. Kerana manusia itu fitrahnya perlukan kepada didikan, waima formal mahupun tidak formal.


Sudah tentu kita perlu sedaya upaya cuba mendidik diri agar memiliki sifat sabar. Bersabar dalam menghadapi ujian. Saat sukar mahupun mudah. Tidak semua mereka yang dikurniakan sifat sabar. Malah ia satu anugerah dari Yang Esa buat hamba-hambaNya. Beruntunglah bagi mereka yang memiliki tahap kesabaran yang tinggi. Beruntunglah buat mereka yang bersabar. Kerana dalam firman Allah s.w.t. dalam surah al-Fussilat, mereka yang bersabar itu dijanjikan sifat-sifat yang baik.

"Sifat-sifat yang baik itu tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang sabar dan tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang mempunyai keberuntungan yang besar" (41:35)


Adakah kita sudah cukup bersabar? Bersabar dalam menunaikan ibadah keranaNya dan juadalam perjuangan menegakkan agamaNya. Sudahkah kita bersabar dalam kebenaran?

Apakah sabar? lihat sahaja di dalam Al-qur’an. Kata –kata sabar senantiasa diiringkan dengan ujian dan di-antonim dengan keluh-kesah dan berandai-andai. Cuba dicermati, sudahkah masing-masing kita terlepas dari ke 2 aspek itu? kalau sudah tidak memiliki sifat berkeluh-kesah dan berandai-andai adalah tanda bahwa kita sudah mencapai maqom (kedudukan) sabar. Semudah itukah mencapai sabar?



sabarkah kita dalam rangka ketaatan kita kepada Allah?
sabarkah kita dalam meninggalkan maksiat?
sabarkah kita dalam arti tegar dalam kesulitan kerana Allah?
sabarkah kita atas segala fitnah dan tipu daya?
sabarkah kita atas lambatnya pertolongan?
sabarkah kita dalam menghindari tekanan?
sabarkah kita atas sulit dan beratnya jiwa?
sabarkah kita atas beratnya kedurhakaan?
sabarkah kita atas serangan orang-orang yang berpaling?



Sekiranya jawapan kita
ya, aku bersabar dalam menghadapi ujian dan onak di jalan ini. Maka bergembiralah!!!.. sampaikanlah berita gembira itu buat orang-orang mukmin...Kerana hakikatnya, Allah sentiasa bersama-sama mereka yang bersabar.


Allah bagi peluang untuk kita raih dan hirup pahala kesabaran dengan memberikan kita pelbagai ujian dan dugaan. Kalau bukan ujian, itu merupakan kafarah bagi dosa-dosa kita yang lalu, dimana Allah akan ampunkan dosa-dosa kita sekiranya kita bersabar dan berusaha mencapai yang terbaik dalam hidup kita.


Tidak akan datang pahala bersabar sekiranya kita tidak menerima ujian yang menuntun

kesabaran. Maka bersyukurlah dengan ujian-ujian yang diberikan. Itu tandanya Allah mahu menganugerahkan kita pahala dek kerana kesabaran kita. Maka bersabarlah. Kerana hakikat sabar itu indah. Bilamana kita bersabar semata-mata untuk redhaNya...

Janji Allah dalam sabda Rasulullah saw,


“Tiada seorang Muslim pun yang ditimpa sesuatu yang menyakitkan berupa penyakit atau lainnya, melainkan kerananya Allah akan menghapuskan
keburukan-keburukannya sebagaimana pohon yang menggugurkan daun-daunnya.”

(Hadis Riwayat Bukhari)

"Hai orang-orang yang beriman, mohonlah pertolongan dengan sabar dan solat, sesungguhnya Allah sentiasa berserta orang-orang yang sabar" (2:153)

Menerusi ayat diatas, Allah menyeru dengan permulaan seruan yang penuh kasih sayang, hanya kepada mereka yang beriman. Bila ditambah formula iman+solat+sabar, yakinlah yang Allah akan sentiasa bersama kita. Allah pasti membantu menguatkan hati, meneguhkan, mengawasi dan menghiburkan kita dengan ayat-ayatNya. Kerana kalamNya itulah hiburan sebenar bagi diri seorang da'ie.

Selain bersabar. Apa yang paling penting ingatlah Allah dan berdoalah selalu. Doa itu adalah ubat yang paling mujarab. Menurut Ibn Qayyim di dalam kitabnya Ad dah’ Wad Dawaa’,

“Doa adalah musuh segala bencana. Ianya dapat menolak malah dapat menghilangkannya. Ataupun sekurang-kurangnya doa itu akan dapat meringankan segala bentuk musibah yang datang.”

Sesungguhnya berdoa itu adalah senjata orang mukmin. Sebagaimana sabda
Rasulullah saw yang diriwayatkan oleh Al-Hakim di dalam kitab sahihnya yang berasal dari Ali bin Abi Talib ra., sabda Rasulullah saw,

“Doa adalah senjata orang mukmin, tiang agama dan cahaya langit serta bumi.”

Suatu ketika seorang sahabat mendengar Rasul berdoa demikian,

“Ya Allah, masukkanlah hamba pada golongan yang sedikit”,

bertanyalah sang sahabat,

“Wahai, kekasih Allah, apakah gerangan maksud doa tersebut?”.

Rasul menjawab,

“Masukkanlah aku pada golongan hamba yang pandai bersyukur”.

Semoga kita semua sentiasa bersabar sekaligus bersyukur, mengingati Allah dan berdoa selalu di dalam menghadapi apa saja bentuk ujian yang mendatang.

Perjalanan masih jauh. Masih banyak yang belum ditempuhi. Masih banyak yang perlu kita pelajari. Semoga kita sentiasa beroleh nilai kesabaran, seumpama kesabaran yang dimiliki para rasul dan mereka yang terdahulu...

PERCAYALAH sesungguhnya Allah menyayangi kita…

=====================================================================

“Wah, berat ya hidup di dunia.”. (JJ)

“Iya, memang kehidupan di dunia disediakan untuk para pejuang. Pejuang yang memiliki hati yang ikhlas, sabar dan redha untuk disembahkan pada Allah di akhirat nanti.. =)”(MyHeart)

“When you carrying a monster load and you wonder how far you can go with every step on that road that you take, just remember that Allah knows. Every sparkling tear, On every eyelash, He knows”(Zain Bikha)


======================================================================

Adakalanya kita perlu menagis agar kita tahu yang hidup ini bukan sekadar ketawa, bukan hanya ada bahagia sahaja di dunia. Adakala kita juga perlu ketawa agar kita tahu betapa mahalnya air mata…


Bersyukur pada orang yang menyakiti hatimu kerana dia menabahknmu,

Bersyukur pada orang yang tak mengendahkanmu kerana dia memupukmu berdikari,

Bersyukur pada orang yang menjatuhkanmu kerana dia orang yang memperhebatkan kemampuanmu.

======================================================================

Buat diriku, BERSABARLAH, SABAR ITU SEBAHAGIAN DARIPADA IMAN. Dimana IMAN mu wahai diriku???

By:Bidadari_Titanium

Sabar ye Jila,

Insya Allah, siaplah tu (^_^)v

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...