Thursday, January 28, 2010

Sepanjang perjalanan

Assalamualaikum

Post yang pendek..

Petang jam 2 tadi keluar, dari CTL berjalan kaki ke Fakulti. Tengah berangan berjalan, terfikir,

"Kalau lah waktu aku jalan ni, tiba2 nak melintas jalan dekat simpang empat ni aku accident, macam mana agaknya.."


Tibe-tibe depan mata ada seorang mamat ni melintas jalan dan nyaris-nyaris dilanggar kereta.

"Huish..Innalillahiwainnalillahiroji'un.."


Perjalanan diteruskan dengan Bismillah semula, dan sampai ke MSI. Orang ramai berkerumun dekat masjid. Imam membaca doa untuk jenazah berkumandang..Aku berhenti dan meng'amin'kan doa.

"Kak, sape yang pergi ni?"

"Stafff UTM. Dari FKA, semalam dekat highway.."


ooohw..

Tak rugi ingat mati, peringatan tu pun boleh datang tiba-tiba. Pembesar suara bergema dengan pengumuman.

"Jenazah Sami Mahmud,pelajar phD dari Sudan turut terkorban bersama Allahyarham En. Nabil, Jenazah akan sampai ke sini beberapa jam lagi."

Talah gugur syahid lagi seorang cendekiawan Islam.

Aku, bila lagi nak mati? Dah cukup amal ke untuk dibawa ke kubur?

Ya Allah matikanlah aku dalam iman. Matikanlah aku dalam perjuangan,amin.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...