Tuesday, January 26, 2010

KASUT 1



13012010

Balik dari pantai timur je hari tu kasut da mula ‘ternganga’. Alhamdulillah masih bole buat jalan lagi. Tapi kena jaga-jaga la. Niat hari ni tak nak jalan kaki sangat. Takut lagi luas mulut buaya ternganga. Tapi Allah izin hari ni aku jadi tak berapa sabar. Aku pantang bab tunggu menunggu ni, lama sangat tunggu bas, dalam 20 minit bas ada lalu lalang, tapi tak nak ambil student. Dah masa untuk pemandu bas rehat barangkali. Jadi aku tekad untuk jalan kaki juga akhirnya. Dalam 20 minit aku berjalan dari CTL ke FKKKSA. Penat x? Aku dah biasa. Malah aku bersyukur sebab inilah peluang aku untuk jaga kesihatan. Seperti yang dijangka,mulut buaya makin luas bukaannya. Masalah ni.. dah la kasut spare xde.

Bukan tak nak beli tapi takut terbazir. Aku teringat kisah seorang sahabat Rasulullah, Abu Darda’ namanya yang menangis di kala ajal ingin menjemput beliau gara-gara masih lagi tertinggal ‘dunia’ dalam rumah beliau; pinggan, tongkat dan tikar. Beliau takut di akhirat nanti Allah akan bertanya bagaimana harta yang ada di dunia itu digunakan. Kisah ini agak menyentak keimanan aku. Bila difikir balik berapa banyak ‘harta’ yang aku ada dekat dunia ni yang aku tak gunakan sangat. Baju dah berhelai-helai. Tapi yang aku pakai cume beberapa kerat sahaja. Handset ada dua biji. Multifunction lagi. Aku guna untuk sms dan call sahaja. Belum tengok segala bagai khazanah yang ntah apa ntah ada dalam bilik. Apa agaknya aku nak jawab pada Allah nanti.Gerunnya..

Aku stay dekat bilik postgrad lepas kelas Artificial Intelligent. Macam biasa aku cek emel, mana tau ada keje yang kene disetelkan. Buka gmail, banyak betul spam dari facebook. Dah takde hati sangat aku nak melayan facebook. Takde masa da..Cek yahoomail, tak usah nak cakap melimpah-limpah spam!!Huhu..Tapi yang best dapat chat dengan Dija chan sekejap. Macam biasa Dija akan tanya macam mana life aku, macam mana tarbiyah aku, on ke x on, makan ape tadi, projek master macam mana. Gaya-gaya tanya macam buah hati kan? Memang pun, dia lah salah satu pengarang jantung aku yang masih setia. Cinta itu bukan untuk adam sahaja. Ceewah!!

Yang aku agak terharu, bila aku cakap dekat dija aku makan nasi dengan kicap je, ada sikit ikan bilis goreng dan telur. Terus melatah dia. ‘Ya Allah dah jadi Somalia ke kawan aku sorang ni?’. Kejam pula dia kata macam tu. Huhu..’Kalau ye pun, ko beli la kuah ke..kesihatan tak dijaga’. Bukan tak jaga, tapi tak berkesempatan nak jaga. Aku tak sempat pun nak detoxified system badan aku. Sakit ‘gatal-gatal’ ala-ala alergi terpaksa aku lalui dulu. Tahan tak tahan kena hadapi juga la. On the spot dija transfer duit dalam akaun. Aduh..malunya aku rasa. ‘Rilex r ko pakai je. Bukan aku je yang bagi, ada insan misteri pun bagi.’ Siapa yang tak rasa disayangi?

Bukan aku takde duit tapi tak cukup. Lagipun ada masalah dengan payment sebab pihak yang uruskan bayaran tu tukar boss dan tukar staff, jadi aku mangsa keadaan. Tertunggak dah dua bulan da. Tu yang agak perit sikit hidup.Nak bayarkan yuran sekolah adik pun dah pending. Kesian dia..Dekat pantai timur hari tu jumpa adik yang lagi sorang. Dia pun sama je gaya macam aku, kekeringan melanda.Nak jadi kakak yang baik, maka aku dahulukan adik aku tu dulu. Biar dia tak risau sangat. Makan nasi bujang (nasi, kicap, ikan bilis dan telur goreng) sehari sekali sahaja. Sedih aku dengar.Kesian adik aku ni..

Petang tu aku rai buka puasa aku sendiri dengan beli sayur dan sambal tempe. Up lagi la dari kicap. Hee..Terima kasih la kepada kawan-kawan yang sentiasa sayang aku.

Masalah kasut masih lagi tak setel. Aku ada 3 kasut lain. Satu kasut sport yang aku beli masa tahun 2,merangkap kasut untuk jogging. kasut lab [kasut warrior] yang aku beli untuk masuk lab dan aktiviti camping, dan satu lagi kasut ladies untuk acara formal. Yang tu pun sama dah nasibnya. Tapi kasut tu masih lagi tersenyum. Yang lain tinggal selipar jamban, selipar buruk yang dah tak rupa selipar.

Kasut favourite aku, sandal rata yang open air. Kalau bole tali sandal mesti besar sebab aku kuat berjalan dan kerap berjalan kaki. Nak beli kasut dah tak boleh tengok yang cantik lagi dah. Sebab yang cantik cepat rosak. Kena pula aku yang pakai. Wassalam la dalam seminggu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...