Friday, November 14, 2008

Usah putus asa

Putus asa?? Oh..No..No..

“Taqdir itu terletak pada hujung usaha manusia,

asas berprasangka baik adalah tunduk pada taqdir”

Musim peperiksaan sedang berlangsung. Masing-masing sibuk mempersiapkan diri untuk berjuang di dewan peperiksaan..


‘Cubalah kau terus mencuba, lupakan segala duka lara, usah putus asa..

setiap dugaan menimpa pastikan nanti ada hikmahnya..usah putus asa..’

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Banyak kejadian tidak dijangka yang boleh berlaku dalam hidup kita. Realitinya tiada siapa yang tahu apa yang bakal berlaku pada masa hadapan walau sedetik. Ramai orang terjerumus ke dalam kekecewaan apabila berhadapan dengan situasi yang tidak dijangka secara tiba-tiba. Ambil contoh, gagal dalam sesuatu peperiksaan yang amat penting. Seandainya sesuatu telah menjadi matlamat mereka, mereka tidak berupaya berhadapan dengan situasi di luar jangkaan lantas mengalami dukacita yang teruk, disebabkan mereka telah meletakkan segala harapan dan matlamat terhadap berlakunya rantaian kejadian seperti yang mereka gambarkan.

Apa yang patut kita ketahui dengan yakin ialah apa sahaja yang berlaku dalam kehidupan seseorang telah ditentukan sekian lama sebelum mereka dilahirkan. Dalam perkataan lain, semua kejadian dalam kehidupan seseorang telah ditentukan sejak azali. Apabila sampai hari dan masa yang ditentukan, beliau akan mengalami kejadian tersebut, kerana Allah telah menentukan bahawa ia sebahagian dari taqdir mereka. Dengan ketentuan tersebut, ia tetap akan berlaku.

Beginilah caranya Allah menentukan semua kejadian. Pada masa itu, manusia mula menggunakan logik berikut:”Kalaulah saya idak bermain-main dan menumpukan pada pelajaran”. Rungutan begini cukup salah dan tidak betul, lebih-lebih lagi, menjurus kepada rungutan dan kekesalan yang tiada penghujung. Walaupun banyak sebab mungkin ditemui berlakunya sesuatu kejadian, realitinya ialah, kejadian dan penyebabnya telah ditentukan oleh perjalanan taqdir.

“OK, baik, apa yang boleh saya buat? Kalau semuanya sudah ditentukan dalam taqdir saya dan Allah mengtahui mengenainya, bagaimana sepatutnya sikap saya apabila kejadian ini berlaku?”

Menurut Al-Qur’an, cara yang terbaik untuk bertindak dan sebaik-baik akhlaq adalah tunduk pada taqdir kita dan bersikap positif dalam semua perkara, tidak terjerumus kearah dukacita dan putus asa, untuk menjadi hamba yang bersyukur dalam semua keadaan.

Firman Allah Ta’ala yang bermaksud:

Katakanlah: “Sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah pelindung kami, dan hanyalah kepada Allah orang-orang yang beriman harus bertawakkal” (Surah At-Taubah:Ayat 15)

Sesungguhnya Allah pencipta sekalian ‘alam dan apa yang ada didalamnya, dan termasuk semua benda yang bernyawa dan tidak bernyawa, oleh itu Dia jua adalah pencipta setiapkejadian daripada sekecil kejadian hingga sebesar kejadian. Al-Qur’an memaparkan kebenaran ini dalam ayat berikut:

“(Yang memiliki sifat-sifat yang) sedemikian itu adalah Allah Tuhan kami;tidak ada Tuhan(yang berhak disembah) selain Dia;Pencipta segala sesuatu, maka sembahlah Dia; dan Dia adalah Pemelihara segala sesuatu”.(Surah Al-An’am:Ayat 102)

Setiap halangan terjadi kerana Allah berkehendakkan sesuatu yang baik untuk orang-orang yang beriman. Walaupun sesetengah kejadian zahirnya negatif, setiap orang yang beriman tahu ada hikmah disebalik yang berlaku. Sekiranya semua manusia faham akan keperluan untuk tunduk sepenuhnya, maka mereka mesti mengambil Allah sebagai satu-satunya Wali atau Penolong, dan menghadap kepadaNya secara tulus dan ikhlas yang sempurna.

Perkara yang paling pokok berkaitan akhlaq yang dikehendaki oleh Allah ialah untuk setiap orang yang beriman untuk tidak berduka atau bersikap negatif atau terjerumus kea rah putus asa walau apa sekalipun yang mereka hadapi.

Putus asa menunjukkan kekufuran atau iman yang lemah, dan adalah akibat dari memahami bahawa setiap kejadian yang terjadi itu adalah menurut Qadha’Nya. Allah menarik perhatian kita terhadap kesilapan ini, kerana dibawah pengaruh putus asa terdapat emosi negatif dan kewarasan fikiran yang bertentangan dengan nilai Al-Qur’an. Sikap ini dilarang kerana Allah mengajar kita supaya sentiasa bersikap positif dan bersangka baik atas setiap perkara yang berlaku.

Ketika berhadapan dengan keadaan yang paling getir atau bahkan sesuatu yang di luar jangkaan, seperti tercedera atau kehilangan semua yang ada, orang yang beriman akan menunjukkan sikap kepatuhan dan kesabaran yang luar biasa, kerana mereka sedar Allah lah pencipta semua kejadian. Menyedari Dia yang menguasai sesuatu, menyerah kepada putus asa adalah satu kesilapan, kerana kejadian itu tetap akan berlaku samada seseorang itu suka ataupun tidak. Lebih dari itu, melihat setiap yang berlaku kerana sesuatu hikmah yang baik. Bagi mereka yang berbuat demikian, akan melihat setiap kejadian ciptaan Allah adalah sempurna dan tiada cacat cela, dan sikap begini membolehkan mereka mencapai keimanan yang lebih mendalam.

Terdapat perbezaan antara pengharapan yang baik dan putus asa. Pengharapan yang baik selari dengan sebab dan ‘aqal manakala putus asa sama sekali berlawanan dengannya. Seseorang mungkin gagal dalam ujian walaupun telah belajar bersungguh-sungguh. Mari kita andaikan bahawa dia terkejut dan terjerumus ke lembah berputus asa, oleh kerana dia telah bekerja keras tetapi masih gagal. Beliau tentunya tidak mendapat manfaat dari emosi yang sedemikian. Tekanan dan masalah yang terhasil tidak elok kepada jasad dan rohnya.

Allah berkehendakkan kebaikan lain untuknya. Besar kemungkinan kerjaya yang dipilihnya bersumber kepada masalah dan kesusahan kepada masa depan beliau. Boleh jadi juga beliau akan memilih kerjaya lain yang lebih baik pada untuk masa akan datang bersesuaian dengan daya ketahanan dan kesusahan yang pernah ditanggung dahulu.

Disepanjang kehidupan manusia,mereka menghadapi peristiwa yang kelihatannya tidak memberi sebarang makna; gagal mendapat kerja yang disukai, hilang wang yang sangat diperlukan, atau hilang sesuatu yang amat dihargai. Peristiwa seumpama itu mungkin berlaku pada semua orang. Malah, Allah telah menjelaskan bahawa manusia diuji melalui jiwa dan apa yang mereka miliki. Dalam satu hadith , Nabi kita menjelaskan dengan terang:

“Apa sahaja yang diambil oleh Allah ialah untukNya, dan apa sahaja yang diberi adalah untukNya. Apa sahaja disisiNya mempunyai tempoh masa yang ditetapkan(di dunia ini), manusia sepatutnya sabar dan mengharapkan balasan Allah”(Hadith riwayatAl-Bukhari)

Oleh itu, mereka yang tetap sabar akan beroleh kebaikan, manakala yang menentang akan berputus asa dan kalah.

Sangat penting untuk memahami bahawa kepentingan berbaik sangka dan sabar adalah untuk mendapatkan syurga. Untuk tetap bersikap positif, adalah diwajibkan bersikap seperti yang ditunjukkan dalam ayat di bawah ini:

“…..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir”(Surah Yusuf:Ayat 87)

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Dunia ini hanyalah tempat rehat yang sementara untuk manusia, kerana tempat tinggal yang sebenarnya adalah diakhirat. Kehidupan di dunia ini dicipta agar manusia menginginkan kehidupan akhirat, oleh itu dunia dipenuhi dengan kekurangan supaya manusia tidak terlalu terikat kepadanya.

LETAKKANLAH DUNIA DITANGANMU, BUKAN DIHATIMU.

“Wahai Allah, Aku berserah kepadaMu, kuamanahkan segala hal-ehwalku kepadaMu, dan bergantung kepadaMu untuk rahmat dengan harap dan takut kepadaMu”. (Hadith riwayatAl-Bukhari)

Rujukan: Hopefulness in the Qur’an; Harun Yahya(2004)

1 comment:

aburidhwan said...

Salam ziarah dari Akhi Ghazali, Kolej Teknologi Darulnaim.. Jemput ziarah ke:

usrahkeluarga.blogspot.com
tarbiyahpewaris.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...