Monday, October 19, 2009

Being Hated



“Hate is too great a burden to bear. It injures the hater more than it injures the hated.”


“It is easy to hate and it is difficult to love. This is how the whole scheme of things works. All good things are difficult to achieve; and bad things are very easy to get.”


“Hatred paralyses life; love releases it. Hatred confuses life; love harmonizes it. Hatred darkens life; love illuminates it.”


“If you hate a person, you hate something in him that is part of yourself. What isn't part of ourselves doesn't disturb us”


“Let them hate, so long as they fear.”


**************************************************************************************
kalau orang benci kita, apa patut kita buat??

mana tau benci??

ala..tau..kalau dah tak tegur, dah dingin, kalau boleh, berdoa supaya tak jumpa kita dekat fakulti..dah acuh x acuh balas sms untuk gi halaqah..dekat facebook, friendster dll tempat semua dah delete kita. dan yang paling penting, hati saya rasa jauh..

ok, apa yang boleh saya bantu, saya nasihatkan supaya awak:

"Sentiasa bersangka baik sesama manusia, berfikiran positif dan berusaha menukar masalah kepada peluang dengan menangani masalah secara bijaksana.

Gunakan pendekatan beramal dengan amal soleh dan mencegah kejahatan dengan kebaikan seperti mana firman Allah yang bermaksud: “Siapakah yang lebih baik perkataannya dibanding orang-orang yang berseru kepada Allah dan mengerjakan amal soleh dan berkata: Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri. Tidak sama amal kebajikan dengan keburukan. Tolaklah (keburukan itu) dengan perbuatan yang lebih baik (bijaksana). (Jika kamu lakukan demikian), maka orang yang bermusuhan dengan kamu akan menjadi akrab.” (Surah Al-Fussilat, ayat 33-34)

Kehilangan kawan adalah sesuatu yang pahit. Cuba cari ramai kenalan baru yang dapat menerima diri kita dengan lebih baik dan bersikap terbuka.

Jangan lupa juga bahawa kita perlu membuat perancangan dan persediaan rapi terutama daripada segi masa, kewangan dan kekuatan diri. Membuat perubahan memerlukan kekuatan dalaman yang tinggi. Berhijrah dengan niat yang suci akan membawa keberkatan dan kerahmatan Allah."
*************************************************************************************

“...Monsters are real, and ghosts are real too. They live inside us, and sometimes, they win.”


p/s:perlukah aku hapuskan setiap jejak langkah hidupku dalam kehidupan dan fikiran mereka? heh...

p/s/s:aku tetap sayang mereka walau diri dibenci =)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...