Friday, July 30, 2010

JANGAN BIARKAN RAKUS BERLELUASA

MINDA BISTARI #47 - JANGAN BIARKAN RAKUS BERLELUASA

Posted On July 22, 2010

TanSriAli.jpg
Tan Sri Muhammad Ali
-
Chief Executive Officer of Johor Corporation (JCorp), and has been CEO since January 1, 1982-

(Artikel ini telah diterbitkan di Ruangan Minda Bistari, Harian Metro pada 22 Julai 2010 di bawah tajuk "Jelmaan Manusia Rakus")

Pendedahan media mengenai berita seorang bapa Melayu berumur 85 tahun menyaman tiga anak lelakinya RM2 juta kerana mengurung dan memaksanya memindahkan hak milik tanah ke atas nama mereka tiga tahun lalu pasti mengejutkan kita.

Kes saman seperti ini semakin menjadi-jadi di kalangan kita. Ikatan kekeluargaan dan tali persaudaraan tidak lagi dianggap penting.  Kita semakin cenderung menyelesaikan masalah bukan menerusi perantaraan ahli keluarga dan sahabat handai dalam suasana kekeluargaan dan ukhuwah.  Malah, semangat ukhuwah dan silatur rahim Islam semakin diketepikan.  Sama ada adik beradik, saudara dan rakan, semuanya memilih  untuk mengambil tindakan mahkamah. 

Satu ketika masyarakat Melayu hairan dan pelik melihat orang lain, khasnya di kalangan bukan Muslim, menyaman sesama sendiri biar pun memiliki pertalian darah dan keturunan.   Kini kita melakukan perkara sama.  Apakah ini petanda Melayu sebagai Muslim sudah semakin kehilangan jatidiri kemelayuan dan Islamnya sama seperti umat lain?  Nilai, akhlakdan ukhuwah tidak seteguh dulu dan tidak lagi diutamakan.  Jika ini berlanjutan, apakah ia mencerminkan kemerosotan nilai hidup berkeluarga dan bermasyarakat yang diutamakan dan dimuliakan selama ini mengikut warisan budaya bangsa serta nilai pegangan hidup beragama? Apakah institusi keluarga tidak lagi penting berbanding pemburuan kekayaan, kesenangan dan kemewahan hidup?

Paling berbahaya apabila masyarakat semakin berleluasa memburu kepentingan peribadi dan individu hingga sanggup berbuat apa saja.   Kalau institusi keluarga pun sanggup dimusnahkan, apa lagi institusi lain dalam masyarakat.  Segala corak institusi dan organisasi yang membulatkan masyarakat, bangsa dan negara, termasuk adat, agama dan undang-undang tidak lagi dipandang penting.  Segala yang menyumbang kepada keutuhan dan keteguhan masyarakat akan dianggap sebagai sekatan dan halangan kepada cita-cita besar peribadi yang lebih diutamakan. 

Sekiranya diperhatikan, sebahagian besar daripada kes saman-menyaman yang memusnahkan keluarga membabitkan perebutan ke atas hak milik tanah, rumah dan harta termasuk harta pusaka orang yang meninggal dunia. Namun dalam kes tadi, ia membabitkan harta yang belum menjadi pusaka.   Bapanya masih hidup dan rumah serta tanah seolah-olah telah dirampas dan disamun anak sendiri!

Warga Malaysia dan bangsa Melayu khasnya seolah-olah menciplak tren yang kelihatan menjadi ciri kehidupan masyarakat moden, terutama di Barat.  Sebelum menikmati pembangunan, misalnya, masyarakat Melayu rata-rata merasai keistimewaan hidup bermasyarakat, sekalipun kehidupan ketika itu tidak semewah hari ini.  Pegangan teguh kepada nilai hidup bermasyarakat yang mengutamakan perhubungan mesra dan keindahan budaya hormat menghormati dan saling berkejasama dan bantu membantu telah memberi makna dan nilai tinggi.  

Sekalipun terdapat konflik, semangat ukhuwah dan pegangan kuat kepada hidup berakhlak mulia akan mengelakkan retak membelahkan perpaduan dan kebulatan masyarakat keseluruhannya.  Perasaan malu, pertimbangan ke atas harga diri dan pertimbangan menjaga nama biak keluarga dan kampung akan mengelakkan ramai daripada melakukan sesuatu yang dianggap curang atau dilarang.  Namun, suasana seperti ini sudah hampir tiada lagi.

Mungkin ia berkait rapat dengan fenomena pembandaran dan perubahan pesat yang berlaku kepada masyarakat Melayu kesan transformasi yang dibawa pembangunan ekonomi dan perindustrian.  Banyak tradisi dan ciri-ciri peradaban yang sebelum ini menjadi pegangan masyarakat semakin hanyut dan diketepikan.   Tekanan hidup moden mengakibatkan meluasnya sikap individualistik sehingga akhirnya menyebabkan tebalnya sifat nafsu-nafsi. 

Kesannya, ikatan tradisional berteras kepada nilai budaya dan pegangan kuat kepada nilai agama, kelihatan telah semakin terhurai.  Keretakan institusi keluarga, kemusnahan tali perhubungan antara ahli keluarga dan anggota masyarakat berteras kepada saling hormat menghormati dan saling bersopan dan berbudi dalam berinteraksi dalam sosial atau ekonomi semakin ketara.  Tanpa ikatan kukuh ini kesatuan dan harmoni akhirnya kelihatan semakin terancam.

Dalam bisnes, persengketaan dan konflik juga berlaku akibat sikap tamak, iri hati dan rakus. persaingan sengit semakin meruncingkan keadaan. Sifat ini seperti virus yang mudah menjangkiti masyarakat sehingga mendorong se-seorang menipu, memfitnah, merampas, menyamun serta melakukan segala yang dilarang demi mendapatkan harta kekayaan yang jelas bukan haknya.

Persaingan sengit juga semakin meruncingkan keadaan. Pebutan peluang dan kesempatan banyak mengakibatkan dihalalkan segala cara sehingga diibaratkan 'membujur lalu, melintang patah'.  Kalau harta ayah sendiri sanggup disamun, apa lagi harta kekayaan milik masyarakat dan kerajaan. 

Mungkin ini yang dipelajari dan diteladani daripada permainan monopoly.  Matlamatnya ialah merebut semua dengan pantas seblum dipintas.  Pedulikan nilai etika, batasan moral, hak dan batil, halal-haram agama dan undang-undang.  Dalam monopoly, ramai sanggup masuk penjara, kerana akan segaera keluar dengan senyuman lebar setelah membayar RM200 (memberi rasuah?) dan setelah itu ulangi semula pembolotan harta kekayaan mengikut cara yang sama.

Di Barat semua ini perkara biasa  Sehinggakan penjara di sana sesak dengan penjenayah.  Penipuan bukan lagi luar biasa, malah berleluasa termasuk di bank besar dan korporat perkasa. Tegasnya, apabila semakin kerap berlaku, masyarakat menganggap semua ini sebagai perkara biasa.   Kalau ada Melayu yang sanggup memusnahkan keluarga sendiri, tidak hairan sekiranya ada yang tergamak menyamun kepentingan kerajaan dan merampas hak milik masyarakat, atau bertindak memusnahkan institusi seperti GLC, memfaraidkan harta, bisnes dan aset miliknya, semata-mata untuk mengejar kepentingan peribadi dan memuaskan nafsu serakah sendiri. 

Dalam pengalaman Johor Corporation pernah melalui beberapa cabaran seperti ini.  Sekalipun barisan kepimpinan dan pengurusan GLC seperti JCorp tegas dengan pendirian untuk meneruskan milik harta awam supaya dikekalkan, misalnya menerusi Waqaf korporat untuk kepentingan jangka panjang masyarakat dan bangsa, terdapat golongan mereka yang tidak ambil peduli.   Mereka sanggup melanggar tatasusila peradaban, menolak yang hak dan memburu kebatilan dengan mengenepikan batasan halal dan haram sekalipun.  Kebelakangan ini, terdapat tanda-tanda aset dan harta yang telah diwakaf oleh JCorp seklaipun seoah-olah hendak diketepikan dan dimansukh status wakafnya, tidak kira sama ada ini melanggar batasan hukum syarak.

Dalam senario kehidupan didominasi bisnes yang semakin global sifatnya, sangat membimbangkan apabila kita saksikan Melayu dan umat Islam juga begitu pantas mencontohi sikap rakus dan serakah yang banyak berlaku di Barat.   Mereka juga merancang bertindak dengan cara dan kaedah sofistikated, disamping menghalalkan segala cara dan tidak langsung malu menolak nilai hidup beretika dan berakhlak mulia.

Di Barat, setelah lama bergelumang dengan pemikiran materialistik dan ideologi sekular serta melihat kerosakan dan kemusnahan semakin berleluasa, kini timbul rasa kesal atas hilangnya pegangan manusia Barat terhadap asas moral, termasuk pegangan kepada nilai agama dan spiritual.  Kesedaran ini terlalu lewat disedari untuk segera menyelamatkan keadaan.   Seorang penulis Barat, William Ophuls, dalam bukunya Requiem for Modern Politics, menganjurkan dunia Barat yang kehilangan punca, balik ke pangkal jalan dan menyusuri akar umbi kehidupan yang berpaksi kepada moral dan kepercayaan agama.

Beliau berkata, sifat manusia yang tamak, serakah, bercita-cita rakus dan sombong cuma boleh dibendung oleh akhlak mulia yang ada pada peribadi dan bercorak madani – iaitu oleh 'adab perangai hati' yang asasnya berakar-umbi dalam tatasusila moral, kalaupun tidak dalam rasa percaya kepada sesuatu yang kudus."  ("Human greed, rapacity, ambition, and arrogance are held in check only by civic and personal virtue – by the 'habits of the heart' rooted ultimately in a code of morality, if not in a sense of the sacred.")

Beliau seterusnya menyatakan, "… kita memerlukan satu wawasan baru tentang kehidupan bermakna dan satu falsafah politik baru, bukan sekadar hanya satu lagi penyedap sosial, ekonomi atau teknologi yang sementara."  ("… we need a new vision of the good life and a new philosophy of politics, not yet another social, economic or technological fix.")

Kes rampasan harta dan tanah milik bapa oleh tiga anaknya mungkin tidak mencerminkan kemusnahan langsung nilai akhlak mulia di kalangan Melayu dan umat Islam.   Untuk menghindarkan ia dilihat sebagai perkara biasa dan mengelakkan penyakit rakus dan serakah seperti ini daripada menjangkiti , kita perlu bangkit menentang mana-mana kelakuan yang boleh memburukkan keadaan.   Semua tindakan rakus dan serakah, termasuk yang cuba memperkosa hak dan kepentingan awam, misalnya dalam cubaan golongan kecil untuk memfaraidkan aset, bisnes dan harta GLC milik masyarakat juga perlu ditentang habis-habisan. 

Pada akhirnya, yang paling penting ialah masyarakat tidak melepaskan pegangan teguhnya kepada "tali Allah" dan ikatan nilai Islam yang selama ini telah melindungi masyarakat dan bangsa daripada berlakunya mala petaka yang boleh menghancur dan memusnakan langsung rahmat dan keberkatan hidup di bawah naungan dan perlindungan Allah yang maha berkuasa.

Muhammad Ali Hashim
21 Julai, 2010


--
'Filter' kepada Kejahilan, 'Ubat' kepada Hati, 'Makanan' kepada Minda. Galeri Ilmu Online anda.

894BF73446A2F8474B9D6DA8EF5CCCD2.png

d192ebe14e2dafc89237ce49ef86e4ae.png

49cbe177b3af642cdbf6cb07dad1dc09.png

"Kini anda boleh membuat pembelian buku, cd, vcd daripada ikon-ikon terkenal seperti Dato' Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah, Dato' Siti Nor Bahyah Mahamood, Dato' Ismail Kamus, Dr Zahazan Mohamed, Dr Irfan Khairi dan ramai lagi. Klik disini http://www.stormreaders.net/galeriilmu

stormreaders1.jpg
klik disini

ATAU Mulakan perniagaan menjual buku-buku agama, motivasi, ilmiah dan novel  dari rumah! Sertai sebagai Rakan Pengedar StormReaders2U, dan anda juga akan mempunyai e-store anda sendiri untuk menjana pendapatan tambahan melalui Internet. Kini, ramai yang telah berjaya memperolehi pendapatan tambahan setiap minggu sebagai Rakan Pengedar StormReaders2U.  StormReaders adalah perniagaan berangkaian 100% menurut syariah. Adakah anda berminat? Klik di sini http://www.stormreaders2u.net/r/galeriilmu/

promotestorm.jpg

mrushaidin@gmail.com atau nor259@gmail.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...