Wednesday, November 14, 2018

Ya Allah, payahnya nak tukar belt EZION Breadmaker yang dah rosak.

Buat sendiri roti, donut, pizza, jm dan sebagainya memang seronok. Tapi bial breadmaker anda tak berfungsi, ada bunyi tapi tidak berputar... itu tandanya ada kena cek belt... mungkin dah rosak...

Jom tukar tali mesin pembuat roti ini.... semoga bermanfaat.


beli kat giant je... masa tu ada promo RM99
oklah... beli sebiji....


lepas tekap, kena peram kejap, tutup dengan kain putih...
letak kat tempat yang suhu agak tinggi, cepat sikit dia kembang.





Tapi.... bila nak tukar tali breadmaker ni... masyallah.... subhanallah. Mengucap banyak kali.
Teramat amat payah.

Sangat stress nak buka breadmaker ni.

1) skru bahagian dalam kena buka (ya Allah sangat, sangat ketat)
2) skru bahagian luar pun kena buka
3) lagi satu hal yang jadi isu kenapa rasa sangat terseksa sebab nak pusingkan pemutar skru pun payah, sebab terlalu sempit, berlaga2 dengan dinding breadmaker & batang pembakar tu.
4) susah pulak si skru ni nak masuk ke soketnya, lamaaanya nak siap.

Waktu dah hampir separuh kerja men'skru' siap, tiba2 terpandang KABEL.
Ya Allah.... kabel PLUG lupa nak pasang.
 Aduhai.... buka semula. 

Huhuhu, mencabar kesabaran sungguh.

Bila dah siap pasang semua skru belah dalam, kena pasang belah luar pulak.


nak gantu benda hitam tu je... tapi
kena tanggalkan semua isi dalamnya...

renyah... renyah..


Beginilah, caranya untuk baiki Breadmaker EZION yang rosak.



Semoga bermanfaat.

Wednesday, October 17, 2018

Hidup perlukan sabar

Adakalanya,
aku hanya mahu bersyukur.

Ya, panjatkan kesyukuranku kepadaNya.

Kerana aku sedar,
aku adalah hamba yang sedang menjalani
satu persatu takdirNya.

Tiada apa yang boleh aku lakukan.

Adakalanya,
aku hanya mahu berdoa supaya aku tenang
bila berdepan dengan takdir yang tidak disenangi
mahupun yang baik.

Kerana aku sedar,
aku hanya mampu berdoa.

Pada nikmat kesempatan yang baik,
aku gembira sekadarnya.

Pada nikmat kesempatan yang tidak disukai,
aku tenang secukupnya, bagai karang dilaut.

Hidup adalah tentang kemampuan hati merasa tenang
sehingga masa berlalu untuk setiap episod takdir
yang pastinya akan berganti.

Aku hanyalah sebatang tubuh
yang sedang menjalani satu persatu takdirNya.

Adakah yang mampu mengubah takdir?
Ya, ada... melalui doa.
Tapi akhirnya, aku tetap perlukan tenang
dan sedikit usaha yang bersungguh.

Aku adalah pejuang 
kepada takdir yang telah ditetapkanNya 
sejak azali.

Aku hanya perlu tenang dan sederhana 
setiap kali meniti episod takdir
yang sedang berjalan.

Kerana Allah sudah pun persiapkan
segalanya untuk aku.

Semoga aku dijauhkan daripada
sifat tidak sabar.





Wednesday, October 3, 2018

Allah sentiasa ada bersama...


Semoga mesej lagu ni sampai ke dalam hati.

Kalau kita tak pernah rasa buntu, putus asa, dan mengeluh ADAKAH mungkin kita belajar untuk YAKIN bahawasa ALLAH punya segala2nya?

Kalau kita tak pernah rasa nafas tersekat dek kerana lemas dengan satu persatu masalah ADAKAH mungkin kita belajar untuk YAKIN bahawasanya DUNIA ini adalah penjara?

Kalau kita tak pernah rasa TEWAS dalam mengapai impian ADAKAH kau akan belajar untuk YAKIN bahawasanya Allah ingin beri sesuatu yang lebih baik??

Kalau kita tak pernah merintih ADAKAH kau akan rasa rindu dengan nikmat yang ada di dalam Syurga??

Kalau kita tak pernah berkali-kali merasa REMUKnya hati ADAKAH kau akan lebih bijak dalam memahami erti SABAR? Melutut dan bersujud di atas sejadah...

Hati yang liar dan liat kerana jauh dari ribaan Allah dan pekat dalam dosa... Usaha untuk kembali kepada Allah sebelum Allah mengambil kembali kepunyaanNya atas dirimu...

TQ #ikim #Rabithah #JalanKeluar #TarbiahSentapRecords



... Dan kami uji mereka dengan nikmat pemberian yang baik-baik dan bala bencana yang buruk, supaya mereka kembali (bertaubat) - Surah Al-A'raf 7:168

... Dia bersama kamu - (Surah Al-Hadid 57: 4)

Saturday, September 15, 2018

Doa Nabi kepada Anas

 اَللَّهُمَّ أَكْثِرْمَالِى وَوَلَدِى 
وَوَسِع لِى فِى دَارِى
وَبَارِكْ لِى فِيْمَا أَعْطَيْتَنِى
وَاحْسِنْ عَمَلِى
وَاغْفِرْلِى


Ya Allah banyakkanlah hartaku dan anak-anakku,
luaskanlah rumahku,
berkatikanlah semua yang Kau beri kepadaku,
perbaiki amalanku dan ampuniku.

Mohon print dan laminate.
Tampal, baca, hafal dan amalkan setiap hari.
Semoga bermanfaat

Sunday, July 1, 2018

Buat sendiri hadiah - DIY Gift

Assalamualaikum.
Hi.... 😉😉😉

Rasanya, semua orang suka bila dapat hadiah.
Berapa agaknya harga untuk sekuntum bunga ros?
dan kertas hadiah?

Jom try buat sendiri untuk keluarga dan kawan2



Bunga untuk hari Ibu, ke...


Bunga bila ziarah orang sakit, ke...

Wednesday, April 27, 2016

Tip Mencuci, cubalah....


#1. Whiten those pillowcases.

OK
Mix 1 cup of washing powder with a cup of crumbled dishwasher powder, whitener and half a cup of borax. Add very hot water, soak, and dry for pillows whiter than Beyonce’s teeth.

#2. Restore a shabby old table.


OK
Mix half a cup of vinegar and half a cup of olive oil, dip a cloth in the mixture and wipe the wood down. Watch the scratches disappear!

#3. Clean the stove grate.


OK
Ammonia will easily remove the greasy dirt from a stove grate, so pop the grate in a plastic bag and add two to three tablespoons of an ammonia cleaner. Leave overnight and rinse.

#4. Scrub a dub cupboard.


OK
Mix 1 tablespoon of vegetable oil with 2 tablespoons of baking powder and use a toothbrush or cloth to clean your cupboards until they gleam.

#5. Say bye bye to bathroom mould.


OK
Grab some cotton wool balls and dip them in whitener before leaving them on an area affected by mould overnight. The next morning remove the balls and scrub away any remaining nasties with a brush.

#6. Remove limescale from taps or shower heads.


OK
Soaking the shower head for 20 minutes in vinegar will remove limescale or, alternatively, just use vinegar to scrub them.

#7. Shine up that silverware.


OK
Cover a deep tray in aluminum foil and fill it with boiling water and a little salt and soak the cutlery for around 30 minutes. It’ll come out clean enough to eat your er, dinner, with.

#8. Microfabulous microfibre couches.


OK
A clean white brush and a small amount of spirit mixed with baking powder are all you need to scrub away stains on microfibre couches.

#10. Who doesn’t love a clean iron?


OK
Cover the ironing board with paper and sprinkle it with salt, then on maximum heat, quickly rub the iron over the salt.

#11. Remove stubborn stains from cast-iron pots and pans.


OK
Grab oven cleaner and plain vinegar (pop bin liners down and wear rubber gloves) and scrub until they look brand new.

Thursday, October 8, 2015

RESEPI APAM



RESEPI APAM KAMPUNG.....
sumber : zuraini alias

.
bahan-bahan :
1/2kg tepung gandum
1/2paket mauripan
.
cawan air
1 cawan gula @ ikut suke
pewarna

cara-cara

bancuh jer macam cekodok..ramas dengan tangan sampai adunan jadi halus...pastu perap 2 jam @ lebih..kukus 10 minit.kalau masuk smue satu loyang..lbihkan mse mengukus tu.
****jangan lupe sapu minyak kat acuan..
***bole gak letak esen rose kalo suke

________________________
aku x suka resepi  ni- dah test



https://www.facebook.com/323755421083110/photos/pcb.466972673428050/466972520094732/?type=3&theater

https://www.facebook.com/323755421083110/photos/pcb.466972673428050/466972520094732/?type=3&theater









Jika anak suka menjerit berkelahi dan membenci adik beradikny

Ibu Rose - Mesejnya Kasih
9 hrs · Edited · 
 
 
Jika anak suka menjerit berkelahi dan membenci adik beradiknya, Ibu sarankan lihat perkara ini...
1-lihat cerita yang dia tengok?
2-kawan-kawan dia?
3-bagaimana anda ibu bapanya berinteraksi diantara satu sama lain?
4-bagaimana anda berinteraksi dengannya?
5-adakah dia selalu dibanding-banding?
6-adakah anda suka menjatuhkan hormat dirinya?
7-adakah anda pernah dan suka mendoakan perkara yang tidak baik mengenainya bila anda marahkan dia?
8-adakah anda menyimpan dendam terhadap ibu bapa anda?
9-adakah anda kasar terhadap ibu bapa anda?
10-adakah anda kurang memeluk dan menyatakan sayang kpd anak itu?
11 adakah anda tidak memberi kefahaman yang jelas bagaimana untuk bergaul dengan baik? Yakni apa itu garis-panduan berkelakuan baik?
12-adakah anda suka menghukum kasar tanpa memberi penjelasan kenapa mereka bersalah?

Semoga ini membantu.


Sayang dan kasih dari Ibu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...