Sunday, December 27, 2009

Ni'mat yang semakin hilang


Kadang-kadang kita tak sedar. Memang langsung tak sedar. Masa berlalu. Begitu pantas. Tengok-tengok diri kita dah berubah. Dah jadi lain. Lain dari dulu, lain dari diri yang kita angankan dulu. Lain dari diri yang mula-mula nampak 'cahaya' yang sangat terang itu.

Cahaya itu perlu dijaga. Dibajai sehari-hari. Kerana ia boleh hilang. Sedihnya tanpa disedari, tiba-tiba rupa-rupanya cahaya itu bukan milik kita lagi. Masa tu sedih sangat. Tapi jangan risau sangat, Rahmat Allah Maha Luas. Boleh dapatkan semula.

Macam main tolak tarik. Tapi jangan main selalu sangat. Takut terus takda. Terus tak sedar. Terus hilang sampai mati. Sedar hanya di Padang Masyar nanti. Sedih yang takde gunanya lagi. Semoga Allah merahmati.

Kena selalu muhasabah diri. Allah sering memanggil kepadaNya dengan memberi ujian. Hanya perlu redha dan taat. Dan mengaplikasikan bersungguh-sungguh:-

"Aku redha Allah sebagai Rabbku, Islam agamaku, Nabi Muhammad sebagai Nabi dan Rasul"

Sungguh,jika ayat ini meresap keseluruh pelusuk jiwa. Alangkah indahnya hidup seorang manusia. Wangi dunia tanpa nestapa, untuk meraih syurga abadi. Bersungguhlah kita. Berbaktilah kita sebaiknya. Jagalah hati yang selalu sombong itu. Moga nikmat tak hilang lagi...

sumber:http://nowfarablog.blogspot.com/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...